Børnene fra Sølvgade
Monkey World Hillerød er stolte af, en af vores mange flotte papegøjer er med i stjerne instruktøren Mehdi Avaz store familie biograf film, Børnene fra Sølvgade.
Papegøjen Balou/Kaptajn Godt Humør er med som børnenes kæledyr/hobbydyr.
Papegøjen Baloo med navnet Kaptajn Godt Humør i filmen Børnene fra Sølvgade er børnenes papegøje.
Baloo kom ud af sit æg den 31/7 2002 og er 21 år gammel i sin første børnefilm. Han er opdrættet af Lene og Børge Laursen fra Stege.
En fortryllende familiefilm af Rocket Road Picture, instrueret af stjerne instruktøren Mehdi Avaz og skrevet af Rene’e Toft Simonsen.
Renée Toft Simonsen er en dansk forfatter, psykolog, instruktør og tidligere fotomodel.
Mehdi Avaz har bla. Instrueret a beautiful live, med sangeren Christopher, samt filmen Toscana med komiker og skuespiller Anders Matthesen, Mens vi lever og Kollision.
Skuespillere
Ida Skelbæk-Knudsen, Alfred Nordhøj Kann, Amelia Ahmad Abdullatif og Alfred Rivera samt stærke navne som Anders W. Berthelsen, Jakob Fauerby, Ditte Hansen, Dick Kaysø, Kirsten Lehfeldt og Lars Ranthe.
Her ses papegøjen Kaptajnen med Anders W Berthelsen.
Thomas Helmig & Børnene fra Sølvgade
Thomas Helmig, vi alle kender som den Danske pop konge og ægtemand til Rene’e Toft Simonsen, har skrevet filmens titel melodi/titelsang, som måske synges af Thomas Helmig.
Papegøjer til film
Monkey World har haft flere dyr med i tv, serier, radio, radio studie, reklame film og nu biograf film.
Det er sjovt at kunne bidrage med tamme dyr til en optagelse og det er fantastisk efterfølgende at bruge dyrene i parken til børnenes fornøjelse, så de kan lytte til fortællingerne om filmen back stage.
Kaptajn Godt Humør har netop i uge 40 været på tur til et bosted med udviklingshæmmede børn og unge, som fandt det meget interessant at han skulle være med i en film.
Det er en af de mange ting Monkey World kan. Vi har gæster der kommer til os, som har brug for et fristed, og behagelige omgivelser med søde dyr. Vi kommer også til dem, via hospitals besøg, dement hjem, bosteder mm. Vi træner vores dyr dagligt, som gør vi har mulighed for at gøre en stor forskel i det Danske samfund.
I monkey World arbejder vi med børn der har det svært, som har stor glæde af at se eller lytte tid det arbejde vi gør, når vi har dyr ude af huset.
Handlingen
11-årige Katinka bor alene med sine tre søskende. Tristan på 15, Kirk på 9, Petra på 6 og papegøjen Kaptajn Godt Humør i en lejlighed på Sølvgade. Her kan de helt selv bestemme, hvornår de går i seng, om de gider børste tænder, og der er heller ikke nogen, der siger, at de skal lave lektier. Sådan har det været, lige siden deres mor på mystisk vis forsvandt for et år siden.
Men da deres altid fraværende forældre begynder at vække mistanke hos skoleinspektøren Hr. Moth, lægger de fire søskende en snedig plan for at undgå at blive opdaget og sendt på børnehjem: De vil ansætte hushjælp. Da valget falder på den farverige Miss Nelly fra Vollsmose – en mandlig hushjælp i nederdel og høje hæle – ændrer planen sig fuldstændig…
Læs artikkel fra Filmpulje her!
Læs artikkel fra Billed Bladet her!
Læs artikkel fra Århus lokalavis her!
Læs artikkel fra Bog Markedet her!
Læs artikkel fra Nyheder.dk her!
Læs artikel fra Jyllandsposten her!
Læs artikel fra Herning Folkeblad her!
Læs artikel fra Midtjylland avis her!
Anmeldelse af Børnene Fra Sølvgade
Børnene fra Sølvgade
Filmmagasinet EKKO:
Komedien om en flok unger uden forældre er endelig en dansk børnefilm, der er spændende og morsom og har noget på hjerte i bedste Astrid Lindgren-ånd.
I komedien Mrs. Doubtfire fra 1993 forklæder Robin Williams sig i kjole, paryk og med make-up for overhovedet at få et job som moden barnepige.
I musicalfilmen Mary Poppins fra 1964 rykker hovedpersonen ind i familien Banks for at sætte skik på uvorne unger, som den strikte nanny, hun er. Begge karakterer trækker på en lang, europæisk tradition for guvernantefortællinger om omsorgsgivere i den borgerlige familie.
I Mehdi Avaz’ Børnene fra Sølvgade møder vi en moderne vinkel på samme scenario.
Børnene i en familie, der er kommet i kommunens søgelys, slår en seddel op, hvor de averterer efter en hushjælp. Og efter at have set de mange mere eller mindre oplagte kandidater falder valget på manden Niels, der også kalder sig Miss Nellie.
Han går i dametøj, har neglelak og smykker på – faktisk lidt som Robin Williams havde i 1993 – og spilles knaldgodt af Jakob Fauerby.
Børnene er lidt af et kuld.
Katinka (stærkt spillet Ida Skelbæk-Knudsen) er en livsduelig vildbasse, der stjæler og laver ballade, men som jo dermed også handler.
Kirk (en kæk Alfred Rivera) er husets nørd, som læser Karnovs lovsamling og vil være advokat. Den lille Petra kan flyve, siger hun og er – i den rørende skikkelse af Amelia Ahmad Abdullatif – alles kæledægge.
Storebroren Tristan (Alfred Kann) er familiens modne og ansvarsbevidste overhoved. Sagen er nemlig, at familien slet ikke har nogen forældre. Er de så overhovedet en familie?
Dramaet foregår i en slags Pippi Langstrømpe-verden og handler om, at Nellie og hans mand Brian, som er vvs’er og spilles vidunderligt af Anders W. Berthelsen, langsomt opdager tingenes rette sammenhæng.
Det barnlige, fantasifulde og kærlige går igen i alt i filmen, som tangerer det næsten lidt tegneserieagtige i sit æstetiske udtryk. Fra de herlige personer, hvor Dick Kaysø i rollen som reservebedstefaren Lars Hotter tager prisen, til kulørte interiører, spraglede kostumer og sjove påfund bimler og bamler alt af kreativitet, humor og nærmest fjollet livsglæde.
Instruktøren Mehdi Avaz har siden debuten med Mens vi lever fået anmelderhug for Kollision, Toscana og A Beautiful Life, men han har tydeligvis taget børnefilmen alvorligt, og genren klæder ham.
Nedenunder det muntre lurer flere former for mørke. Børnebogsforlægget er skrevet af Renée Toft Simonsen, der ud over at være instruktør og forfatter faktisk også er uddannet psykolog.
Den faglighed mærker man i filmens dybere, psykologiske tematikker. På flere måder peges der på det udsatte barn, og der tilbydes trøst og omsorg i en kunstnerisk form.
De fire børns mor og far er nemlig forsvundet, og langsomt begynder vi – sammen med Miss Nellie og Brian – at få en idé om, at børnenes mor faktisk måske er død.
Ergo behandler filmen også subtilt efterladte børns sorg, som desværre er et lidt overset emne i børnelitteraturen og børnefilm, når man lige ser bort fra Astrid Lindgren-klassikeren Brødrene Løvehjerte. Et emne, som mange skilsmissebørn i øvrigt også vil kunne spejle sig i.
Men derudover er der også den grumme sagsbehandler fra kommunen, ”Kommunetrolden”, der spilles med passende ækelhed af Ditte Hansen. Vil myndighederne sende dem på børnehjem? Læg dertil skoleinspektøren Hr. Moth, som spilles skægt af en ensrettet Lars Ranthe.
Heldigvis har børnene mange voksenvenner, der fungerer som hjælpere. Ud over Hotter, som altid er en rolig baggrund, er kvinden Jessica med til at skaffe mad, fordi hun er en mester i at skralde.
Filmen er dramatisk, spændende og lidt uhyggelig, men konsekvent tryg og sød. Og så er den temmelig morsom.
Værdimæssigt lægger filmen sig i sporet af den normkritiske woke-isme, og hvis man elsker seksuelle minoriteter, transkultur og opgør med både kommune, skolevæsen og straffelov, vil man være stærkt underholdt.
Er man mere old school, vil man måske overraskes over, hvordan normaliseringen af alt, hvad der er marginalt, faktisk frigør et uventet fokus på det, som det hele handler om: børnene og barnets tarv.
Børnene fra Sølvgade ender med at vende alting – køn, kernefamilie, relationer, roller, økonomi, retfærdighed – på hovedet. Og så står det hele omsider helt rigtigt. For i barnesorgens unormale verden, er det unormale pludselig normalt.
Dét er virkelig godt set.
Backstage fun: Børnene fra Sølvgade
Læs artikkel fra Filmpulje her!
Læs artikkel fra Billed Bladet her!
Læs artikkel fra Århus lokalavis her!
Læs artikkel fra Bog Markedet her!
Læs artikkel fra Nyheder.dk her!
Læs artikel fra Jyllandsposten her!